måndag 30 januari 2017

Hedin Bil, nu får det vara nog....

Den 20 maj köper vi en ny bil, en Fiat Freemont. Detta kommer att visa sig vara det sämsta köpet vi någonsin gjort. Vi har under 8 månader haft bilen i sammanlagt 1 månad, resten av tiden har den stått på verkstaden. Nu orkar vi inte hålla god min längre, vi känner oss så lurade och kränkta. Nedan följer ett mail som skickades till Hedin Bil den 18/1, givetvis har vi inte fått något svar. Så för att hindra andra att göra samma misstag delar vi med oss av vårt öde.

Hej!

Jag börjad med ett utdrag från er hemsida, sen kan vi se hur många punkter vi kan pricka av efter följande fakta.

"Vi är ett fullserviceföretag, det betyder att vi säljer och servar allt från minsta personbil till största lastbil. Här hittar du både begagnade och nya bilar. Vi jobbar hårt för att du skall bli nöjd med ditt bilköp! Vi kan erbjuda dig en rad olika tjänster, så som Rulla ut-försäkring, finansiering, delbetalning på service och reservdelar med hjälp av Hedin-kortet m.m. Vår personal står redo att hjälpa dig med dina frågor, så tveka inte att ringa eller komma in på ett besök!

Vår storlek borgar för din trygghet. Ni är hjärtligt välkomna att besöka oss på någon av våra 52 anläggningar runt om i Sverige. Hedin Bil är belägna från Uppsala i norr till Trelleborg i söder.

Välkommen!"

Det hela börjar med att vi åker in till Hedin Bil vid Jägersro i Malmö, den 20/5 2016. Väl där får vi provköra en Fiat Freemont, givetvis är bilen reserverad av en annan säljare men efter en diskussion mellan säljarna är det först till kvarn som får köpa bilen. Efter en kort överläggning mellan sambon och mig väljer vi, vilket vi ångrar djupt, att göra affär om vi kan hämta bilen senast den 25/5 2016, då vi skall på bilsemester i Danmark torsdag till lördag. Under samtalen pratar vi med säljaren om möjligheten att sätta på dragkrok, vi får ett pris för detta men anser att det är för dyrt och säljaren menar att det går att göra vid senare tillfälle om vi vill. Måndagen den 23/5 blir jag uppringd av säljaren som meddelar att man hittat en "repa" på framskärmen som man vill åtgärda så vi kan inte få bilen till den 25/5. Innan jag sett en arbetsorder för denna omlackering är jag fullt övertygad om att ni redan då upptäckte att motorlampan tänts och mörkade för att inte kunden skulle få reda på det. Oavsett detta så hämtar vi bilen på måndagen den 30/5, väl hemma vill barnen ta en tur i bilen så vi kör hem till min syster och svåger för att visa denna. På väg hem därifrån tänds motorlampan för första gången, för oss, detta efter att vi ägt bilen i tre timmar. Den 31/5 lämnar jag in bilen och får en Opel Mokka att köra i, efter tre dagar får jag ut den enda bil i motsvarande modell som vi haft, en Lancia Voyager, samt får reda på att det ska ta tio dagar att få hit reservdelen från Italien, rimligt då Italien ligger på andra sidan världen, eller.

Den 13/6 hämtar vi bilen och hinner köra cirka 500 meter innan motorlampan tänds igen. Bara att köra tillbaks till verkstan och lasta över alla barnstolar i Lancian igen. Ytterligare 10 dagar senare, 23/6 hämtar vi bilen som då varit inne för lagning för andra gången. Allt gott och väl, icke, vid första turen på motorväg skall jag koppla in farthållaren men det går inte då denna är urkopplad. Ringer till Hedin bil och får en tid 16/8 för att åtgärda detta fel som ni själva lyckats skapa, åter igen rimligt?

Den 18/7 tänds motorlampan för 3 gången, dagen efter kör vi in och pratar med Staffan Leth, då vi vill diskutera möjligheterna till ett återköp, möts av arrogans, översittarfasoner, en nedvärderande ton för att inte säga idiotförklarande, ett kroppsspråk och röstläge som skriker allt utom service och hjälpsamhet. Ett bemötande som tyvärr följt oss genom hela denna affär. Då vi förhör oss kring någon form av kompensation får vi tillsvars att vi fick ju lånebil och ska vara nöjda med det, åter igen rimligt?

Vi får vid detta tillfälle åka hem utan att få någon lånebil då verkstaden tydligen måste kontrollera med Fiat först. Vi kontaktar i detta skede själv Fiat och får till svar att vi har rätt till lånebil i minst fyra dagar om en ny bil behöver vara på verkstan i mer än 6 timmar. Ett svar vi fick på mindre än tio minuter.

Det dröjer till den 21/7 innan vi kan åka in och få en lånebil. Under denna period har vi inplanerat en semester i Danmark som nu får genomföras med en femsitsig bil istället för vår egna sjusitsiga.

Ungefär sju veckor senare får vi ett livstecken från Hedin Bil och kan hämta vår Fiat igen. Vi får nu njuta i ungefär två veckor av vår "nya" bil innan motorlampan tänds på nytt, fjärde gången. Runt den 23/8 lämnar vi in bilen denna gång.

Efter att ha fått tillbaks bilen dröjer det nu till den 21/9 innan det dyker upp ett fel på nytt, denna gång vägrar bilen starta på morgonen. Som tur är använder inte sambon sin bil denna dag så jag kan ta den till jobbet. Vi lämnar sen in Fiaten då den startar på eftermiddagen, vi får ett nytt batteri. Denna fix funkar i en dryg vecka då bilen på nytt vägrar starta på morgonen den 27/9, får tillkallat bärgare via Fiat men när denna väl anländer startar bilen av sig själv, trots att bilen tidigare vägrat vid flera försök till omstart. När jag skall köra in och lämna bilen den 28/9 tänds som på beställning motorlampan för femte gången. Lämnar in bilen och är väldigt tydlig med att nu räcker det, vi skall inte ha tillbaks PXJ 066. Några dagar senare träffar jag Niclas Olsson och Staffan Leth för att se vilka lösningar som finns, dessa två herrar hänvisar hela tiden till Fiat och huruvida de är villiga att kompensera Hedin Bil. Vad nu detta har med mig att göra? Då det inte finns några Fiat Freemont att få tag på diskuterar vi möjligheten att byta bil till en motsvarande bil modell, typ KIA Sorento. Det går några dagar sen får jag komma in och titta på en KIA Sorento som Hedin Bil Malmö fått in som bytesbil. Bilen är tyvärr vit, vilket var det första vi sa att vi inte ville ha då vi började titta efter en ny bil, det är dock inte detta som får mig att tacka nej till detta "erbjudande" utan det faktum att Staffan Leth står och begär 5 000 kr i mellanskillnad mellan vår Fiat och denna KIA samt att han använder sig av ord som KÄRRING om min sambo. Efter att ha meddelat att vi inte är intresserade av denna affär utan vill få till ett rakt återköp så att vi i lugn och ro kan hitta vår nya bil, ett stort och viktigt beslut för en stor familj som bor ute på landet och är beroende av två bilar som fungerar. Staffan Leth hänvisar då till att han måste gå via verkstan för att kunna genomföra ett sådant återköp. Någon dag senare får jag själv kontakta Staffan Leth, ett återkommande senario under hela denna process då information eller kontakt vid utlovade tillfällen från Hedin Bil varit totalt obefintlig, han meddelar då att det som tidigare gick utmärkt att göra om vi köpte en ny bil via Hedin Bil inte går att genomföra nu då det vid varje tillfälle varit unika fel på bilen enligt verkstan. Jag vet inte vad som är värst med en ny bil att man inte lyckas laga samma fel vid sex olika tillfällen eller att bilen som ny har sex olika fel! Jag vet inte om ni kan läsa mellan raderna vad det är Staffan Leth säger men i mina öran låter det väldigt mycket som utpressning. Nu tar en ny process vid där verkstan ska ska laga bilen, frågan är ju nu om mirakel kan ske eller inte?

Under denna tid får jag köra runt i en liten Opel Corsa, trots att jag lovats en större bil inom några dagar.

Den 21/10 åker vi in för att lämna tillbaks Opel Corsan till hyrbilsfirman MABI, vilket vi meddelat Niclas Olsson via mail. Vi lämnar in denna bil då vi skall på semester till USA i drygt två veckor och tycker att det är onödigt att bilen skall stå och kosta pengar på vår uppfart. Hyrbilsfirman står helt ovetandes när vi kommer in och förhör sig med Mats-Åke innan de tar tillbaks bilen, han säger då till dem att de vet vad som gäller med den bilen, dvs han vill inte att de tar tillbaks bilen, motivet för detta är oklart. Hyrbilsfirman som tydligen drivs av personer med sunt förnuft löser dock detta så vi kan lämna bilen och försöka glömma denna affär under vår semester.

I mailet till Niclas Olsson skriver vi även när vi kommer hem och att vi då givetvis behöver tillgång till vår Fiat eller en hyrbil av motsvarande modell.

Fredagen den fjärde november åker vi in till Hedin Bil för att hämta någon form av fortskaffningsmedel. När vi anländer knappas det nervöst på datorn och konstateras att Fiaten inte är klar då man väntar på delar ifrån Fiat, åter igen ingen information om detta har nått oss. Då kan man tycka att en hyrbil skulle stå och vänta på oss, icke!

En nervös Niclas Olsson kontaktar Staffan Leth som springer över till MABI och bönar och ber om att de ska fixa fram en bil åt oss, detta gör de men bilen behöver vinterdäck, något som skall ta 45 minuter att fixa dessa blir dock snabbt till närmre 120 minuter.

När vi ifrågasätter hur det inte kan vara förberett med en hyrbil åt oss får vi svaret från Staffan Leth att han inte vetat om att vi skulle komma. När vi konfronterar Niclas Olsson med denna information meddelar han att Staffan Leth har fått kopior på den mail konversation vi haft. Han har alltså stått och ljugit oss rakt upp i ansiktet. Tyvärr ett drag som inte verkar bekomma honom det minsta, jag har under denna process bevittnat denna man snäsa av och tillrättavisa personal framför våra ögon samt vid flera tillfällen sett och hört honom behandla kunder på samma sätt som han behandlat oss.

När vi väntar på att få vår hyrbil kräver vi att verkstan ska ta fram de testprotokoll som finns på vår bil då vi endast har deras ord på att bilen haft sex olika unika fel. Detta är tydligen väldigt svårt då Fiat enligt Hedin Bil äger dessa protokoll. Nu kliver Carl-Johan Salomonsson in i bilden, han säger att det inte ska vara några problem att få fram dessa protokoll men de är arkiverade så det kan ta någon dag att få fram kopior till oss. Dessa skall mailas över så fort det går. Den 9 november mailar jag Carl-Johan och frågar hur det går med dessa protokoll, får till svars att det är mycket nu med däckbyten och att de är kort om personal men att de skall hjälpa oss så fort de kan. Vet inte hur lång tid det tar att gå in på Hedin Bils arkiv leta upp några protokoll scanna dessa och maila iväg men nog tusan skulle man hinna klämma in det under en arbetsdag. Vad gäller definitionen av så fort vi kan har vi nog väldigt olika syn då jag fortfarande väntar på dessa protokoll (den 18/1 2017).

Vi har under denna period haft vår nya bil i drygt en månad medan Hedin Bil har haft den i snart sju månader. Under denna tid har vi haft 10 olika låne-/hyrbilar. Enligt Fiat skall man ha en bil i motsvarande modell anledningen till att vi inte fått detta vid mer än ett tillfälle är enligt Staffan Leth att det är inte Fiat som står för denna kostnad själv utan Hedin Bil får betala en del av denna kostnad och därför fäller inte vad Fiat säger.

Innan vi började diskutera möjligheterna av ett återköp var Fiat inkopplade kring vilka kompensationer vi skulle kunna få för vad vi varit med om.

Vad som då diskuterades var följande:

Fri service i 3 år

Förlängd garanti i 3 år

Samt installation av dragkrok

Något förvånande får vi reda på att den modell vi har inte kan utrustas med dragkrok, något som säljaren lovade att man kunde göra!

Istället för dragkrok blir vi då lovade vinterdäck på fälg

Denna kompensation utlovades i augusti/september mycket vatten har flutit under bron sedan dess.

Vi meddelar härmed att jag kommer inte att hämta ut PXJ 066 förrän jag har skriftligt på denna kompensation plus vad ni beslutar om att mer erbjuda.

En annan detalj är att verkstan berättat vid flera tillfällen hur mycket de testkört bilen, märkligt nog lämnas bilen tillbaks utan att vara tankad.

Jag kan inte förstå vad ni anser ni kan göra för ekonomisk vinning genom att driva denna affär som ni gjort, redan till dags datum kan jag lätt räkna upp 200 personer, en siffra som snabbt kan bli större,  som aldrig kommer att köpa bil hos er i framtiden på grund av detta. Flera av dessa har redan börjat berätta för sina bekanta och släkt. Ett företag som omsätter över 3 miljarder inom Sverige borde inte behöva bry sig om några få tio tusenlappar i förlust på en bil istället för att ha goda kundrelationer.

/ Joel Möller och Malin Ahrberg

8 kommentarer:

  1. Det var som när jag lämnade in min nya Kia Rio på sin första service när den hade rullat 900 mil på Hedin bil i Helsingborg... fick tillbaka bilen utan olja, snus torr.. Vred om nyckeln ovetandes, det första som mötte mig var ett väldans rassel och bankande i motorn, oljelampan lös och jag stängde av och stormade kund disken och kastade nyckeln på nötet bakom disken och menade på att servicen nog inte var riiiiiktigt klar! Puckot tyckte givetvis att det var pinsamt och försökte tysta mig eftersom det stod fler på kö för att hämta sina nyservade bilar. "vänta här" sa de begåvade rikspuckot. "I helvete heller" svarade jag och följde efter den tillsynes nerskitna mannen. Grottmänniskan som hade servat den kom ut, fyllde på olja, smällde igen huven och gick utan ett ord.. Jag menar, det är lätt hänt att köra runt hela fastigheten och inte notera att oljelampan lyser och bilen låter som att den ska rasa vilken sekund som helst. De erbjöd mig servicen gratis men jag menade på att de kunde bjuda på nästa också samt att jag ville ha ett papper på att detta hade hänt eftersom de kortade ner livslängden på den stackars Kia´n med 10 år! Skrev till huvudkontoret i Sverige och fick som jag begärde. Grottmänniskan klarade sig med en varning fick jag meddelat.

    SvaraRadera
  2. Hedin bil ville ha 30 000 kronor för att fixa en framaxel som gick sönder på min dåvarande Jeep Grand Cherokee... En fristående firma lagade felet för 1500... Jag fick dock en kostnad på att hämta bilen i Västerås men jag kan säga att det var KLART värt det...

    SvaraRadera
  3. Hedin helsingborg ville ha 19500kr av mig för att kopplingen slirade och byte av bromsar. Dom sa att jag hade inte kunde koppla riktigt, det visade sig efter att ha kollat på ett annat ställe att det läckte lite olja och jag bytade bromsklossarna själv för 500kr så med det sagt så ville dom ha 19000kr för nått som dom hade hittat på samt att min Kia inte ska läcka olja, utan det skulle snarare gå på garanti.....

    SvaraRadera
  4. Har köpt 3 bilar på Hedin bil, och det har varit krångel med samtliga. Alla 3 har varit begagnade men verkar inte ha varit testade och genomgådda alls. Fel som dyker upp från några timmar till veckor efter leverans. Senaste bilen hade digital servicebok, stog i annonsen full servad. När jag skulle gör service på den så visade det sig att den inte var servad på 3 år. Kul. Fick inte Hedin att hjälpa till med kostnaden heller. Servade bilen och sålde den snabbt innan nåt allvarligt skulle hända och handlade hos konkurrerande firma Landrins Bil. Super nöjd nu.

    SvaraRadera
  5. Varför klagar du, när du lätt kan använda lagen, ARN och slutligen domstolen vid problem. Detta som du har varit om ger grunder för hävning.

    SvaraRadera
  6. Vad sägs om att Hedins i Kristianstad, tog 55 dagar på sig för reparera min Mercedes efter kollision med ett rådjur. Utlovade "inom 30 dagar" hade man lika många förklaringar till som det finns delar i bilen!!
    Kommer varken att köpa, serva eller reparera hos dem fler ggr!

    SvaraRadera
  7. Får man fråga om dom hitta felet på din Fiat ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så länge vi ägde bilen. Vad vi kan se har de sålt bilen vidare så vi får väl hoppas att de hittade felet. Annars har de väl bara skruvat ut varningslampan och hoppats på det bästa....

      Radera