onsdag 15 februari 2017

Semmelkladdkaka

Nu har jag bakat denna kakan tre gånger och den är fortfarande lika god. Både Joel och jag har bjudit på den på jobb och den föll även våra kollegor i smak.
Det finns lite olika recept på nätet, jag hittade ett som jag utgick ifrån men gjorde om lite för att, enligt mig, bli perfekt!



Det här behövs:

150 gram smör
125 gram mandelmassa
1/2 msk kardemumma
2 dl strösocker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk vaniljpulver
Lite salt

Topping:
Vispgrädde (efter tycke)
Hackad och rostad mandel (rostade mina med lite kokossocker)



Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smörj & bröa formen.
Smält smöret & riv mandelmassan i en skål, rör ner både smör & kardemumma med mandelmassan. Vänd sedan ner resten av ingredienserna i skålen och rör tills allt har blandat sig. Häll över smeten i formen och ställ in i mitten av ugnen i cirka 17 minuter. Låt svalna innan toppingen läggs på.
Rosta mandeln i en torr stekpanna så att den får nötig färg, tillsätt ev socker. Låt svalna under tiden du vispa grädden och bred över kakan, toppa med mandel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar